Thursday, May 28, 2009

PERSAHABATAN

“Kita hanya bermakna kepada seseorang dalam persahabatan jika kita adalah diri kita sepenuhnya. Andainya diri kita adalah sebahagian dari orang lain, kita menjadi beban dalam persahabatan itu”.

Iktibar dari kata-kata motivasi kali ni, jadilah diri sendiri dalam bersahabat. Tak perlu berlakon semata-mata hanya untuk menjaga hati kawan atau untuk mendapat perhatian mereka. Jika begitu, kita akan membentuk diri kita lain dari kita yang sebenarnya.
Contoh, bila berjalan-jalan dengan kawan bernama A, kita ikut perangai si A. Bila berjalan-jalan dengan kawan bernama B, kita ikut perangai si B. Bila kita berjalan-jalan dengan kedua-duanya, si A dan si B, kita tak tahu nak ikut perangai yang mana satu.
Tak ke keliru jadinya tu? Kita terdorong untuk memperlagakan kedua-duanya. Lama-kelamaan sikap kita yang ibarat talam dua muka tu boleh mengakibatkan si A dan si B bergaduh. Jika tidak, mungkin akan tercetus perang dingin di antara Anda, si A dan si B.
Persahabatan yang benar-benar membahagiakan adalah persahabatan yang lahir dari hati yang murni. Hati yang murni pula dibentuk oleh sikap menjadi diri sendiri sepenuhnya, bukan main ‘copy paste' saja.

iMotivasi.dot.com
Merubah Diri Membina Peribadi

No comments: